"As European cities grew and forested areas became more remote, as fens were drained and geometric patterns of channels imposed on the landscape, as large powerful waterwheels, furnaces, forges, cranes, and treadmills began increasingly to dominate the work environment, more and more people began to experience nature as altered and manipulated by machine technology. A slow but unidirectional alienation from the immediate daily organic relationship that had formed the basis of human experience from earliest times was occurring.
(...) The witch, symbol of the violence of nature, raised storms, caused illness, destroyed crops, obstructed generation, and killed infants. Disorderly woman, like chaotic nature, needed to be controlled".
C. Merchant, The Death of Nature. Women, Ecology and the Scientific Revolution, New York and London 1983, p. 66, 127.
Zaczarowując naturę
"Wraz z rozrastaniem się europejskich miast i kurczeniem się obszaru lasów, osuszaniem bagien i mokradeł, budową sieci kanałów geometrycznych przecinających krajobraz, stopniowym opanowywaniem środowiska pracy przez ogromne i potężne hydrauliczne kołowroty, piece, kuźnie i żurawie, ludzie w coraz większym stopniu zaczęli doświadczań natury jako czegoś, co zostaje dogłębnie przeobrażone poprzez pracę maszyn. Wywołało to nasilające się, z wolna wprawdzie, acz nieubłaganie poczucie wyobcowania, które zastąpiło bezpośrednią, prostą i organiczną więź [z naturą] stanowiącą wcześniej fundament ludzkiego doświadczenia.
(...) Czarownica, symbol siły natury, rozpętywała burze, wywoływała choroby, niszczyła plony, szkodziła płodności i mordowała dzieci. Kobietę siejącą zamęt, podobnie jak szerzącą chaos naturę, należało trzymać pod kontrolą."
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz