Katrina, crack in history and return to the commons
"In the wake of the Katrina disaster, Common Ground Collective volunteers, echoing the language of the Zapatistas, talked about a 'crack in history' or a 'system crack' that had opened up, so that something new could emerge. A new world was emerging out of this fissure in the old, a new world based on values such as community and solidarity, care for one another, and care for the Earth. If one reflects on these basic values, it is apparent that this 'new' world is in many ways a return to the very ancient idea of the Beloved Community. It is a return to the commons, a world in which all our ancestors once lived. Just as the People’s Hurricane Relief Fund and others fought in the name of a 'right of return' to New Orleans, we need to be inspired by a 'right of return' to the freedom of the commons. It was this spirit of the commons and the common that inflamed tens of thousands of (primarily) young people who came to New Orleans as volunteers and sustained many thousands of local citizens who refused to leave or who returned quickly in order to serve and to save their own beloved communities.
(...) I took as the prime example of this communitarian creativity the work of the Common Ground Collective, which, I said, 'operates several distribution centers, two media centers, a women’s center, a community kitchen, several clinics, and various sites for housing volunteers. Its current projects include house gutting, mold abatement, roof tarping, tree removal, temporary housing, safety and health training, a community newspaper, community radio, bioremediation, a biodiesel program, computer classes, childcare co-ops, worker co-ops, legal assistance, eviction defense, prisoner support, after-school and summer programs, anti-racism training, and wetlands restoration work'.
Fragments of this emerging community of liberation and solidarity have endured, and some have even grown and developed. True, this transformative vision has remained, as of today, largely unrealized in the face of the forces of normalization, co-optation, and resilencing. Yet many in New Orleans, indeed a growing number, still strive to realize this vision, and seek to learn from our traumatic history a way beyond the ideologies and institutions of domination to communal freedom".
J.P. Clark, Between Earth and Empire. From the Necrocene to the Beloved Community, Oakland 2019.
Huragan Katrina, wyłom w historii i powrót do dóbr wspólnych
„W następstwie katastrofy Katriny wolontariusze Common Ground Collective, przywołując sformułowanie Zapatystów, mówili o 'pęknięciu w historii' lub 'wyłomie w systemie', który się otworzył, aby mogło wyłonić się coś nowego. Nowy świat wydobywał się z tej szczeliny w starym, nowy świat opartym na wartościach takich jak wspólnota i solidarność, troska o siebie nawzajem i troska o Ziemię. Jeśli zastanowić się nad tymi podstawowymi wartościami, widać, że ten 'nowy' świat jest pod wieloma względami powrotem do bardzo leciwej idei Umiłowanej Wspólnoty. Jest to powrót do dóbr wspólnych, do świata, w którym kiedyś żyli wszyscy nasi przodkowie. Ludowy Fundusz Pomocowy Ofiarom Huraganu i inni walczyli w imię 'prawo powrotu' do Nowego Orleanu, tak i my musimy czerpać inspirację z 'prawa powrotu' do wolności dobra wspólnego. To właśnie ten duch tego, co wspólne, rozpalił dziesiątki tysięcy (głównie) młodych ludzi, którzy przybyli do Nowego Orleanu jako wolontariusze i utrzymywali wiele tysięcy lokalnych obywateli, którzy odmówili wyjazdu lub szybko wrócili, aby służyć i ratować swoje umiłowane wspólnoty.
(...) Za doskonały przykład tej wspólnotowej kreatywności podałem pracę kolektywu Common Ground, który, jak pisałem, 'prowadzi kilka centrów dystrybucji, dwa centra medialne, centrum kobiet, kuchnię społeczną, kilka klinik i różne ośrodki dla wolontariuszy mieszkaniowych. Jego obecne projekty obejmują oczyszczanie domów, usuwanie pleśni, krycie dachów, usuwanie drzew, tymczasowe zakwaterowanie, szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia, gazetę społeczną, radio społeczne, bioremediację, program biodiesla, zajęcia komputerowe, kooperatywy opieki nad dziećmi, kooperatywy pracownicze, pomoc prawną, obronę przed eksmisjami, pomoc więźniom, programy zajęć pozalekcyjnych i letnich, szkolenia antyrasistowskie i prace związane z rekultywacją terenów podmokłych'.
Fragmenty tej rodzącej się wspólnoty wyzwolenia i solidarności przetrwały, a niektóre nawet rozrosły się i rozwinęły. To prawda, że ta transformacyjna wizja pozostała na dzień dzisiejszy w dużej mierze niezrealizowana w obliczu sił normalizacji, kooptacji i rezyliencji. Jednak wiele osób w Nowym Orleanie, a nawet mowa tu o rosnącym gronie, wciąż stara się urzeczywistnić tę wizję i stara się wyciągnąć z naszej traumatycznej historii drogę poza ideologie i instytucje dominacji ku wspólnotowej wolności".
J.P. Clark, Between Earth and Empire. From the Necrocene to the Beloved Community, Oakland 2019.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz