poniedziałek, 13 stycznia 2020

Lumpenbohemians and the revolt of desire / Lumpenbohema i rewolta pragnienia

Lumpenbohemians and the revolt of desire
„The commons is understood as collective enjoyment. Labor and discipline can only be authoritarian subjugation, and never simply generic to human existence. Instead, perverting and subverting practices become the primary form of indulging in the commons. They are juxtaposed to the good of governing power, which can only be a “false” good. This tearing away of the commons from the good leads ever deeper into an exploration of individual desire, generating ever more innovative, alienated, estranged forms of odd and unconventional enjoyment. In short, instead of organizing the commons around the good and uniting in the labor of its communalization, we get the diversification of desires under the auspices of liberating hidden traumas or perverse imaginaries, when their public exposure stands for freedom and resistance against power. Meanwhile the history of despotism and authoritarianism shows that indulging in surplus pleasure and perversion is not at all counter-authoritarian; paradoxically, it is power itself that is the principal subject of halting the law, of perverting its own order and of enjoying surplus enjoyment.

(…) The ethics behind many contemporary utopias of emancipation remind me of the lumpenized bohemians from Karl Marx’s Eighteenth Brumaire of Louis Bonaparte (1852). Only, Marx’s critique concerns miserable bohemian outcasts reluctant or unable to join the proletariat’s struggle. Conversely, today, in the ideology of gender and decolonial liberation, post-human studies, various dystopias of cybernetic occultism, and apologetics of new animalities—manifested explicitly in so many other cultural projects and agencies—the social degradation and predilection for indulgence of the lumpen bohemians are claimed as a revolt against power, as long as such a carnival of voluntary decadence and perversion stands for emancipation”.

K. Chukhrov, On Pleasure, the Common, and the Good, „Vorherbst Magazine”, 26.08.2019.


Lumpenbohema i rewolta pragnienia
„Dobra wspólne są rozumiane jako kolektywna przyjemność. Praca i dyscyplina mogą być tylko autorytarnym ujarzmieniem, nigdy po prostu rdzenną cechą ludzkiej kondycji. Zamiast tego, perwersyjne i subwersywne praktyki stają się naczelną formą przechodzenia w dobra wspólne. Są one przeciwstawiane dobru w postaci rządzącej władzy, która może być tylko ‘fałszywym’ dobrem. To oderwanie tego, co wspólne od tego, co dobre prowadzi do jeszcze głębszej eksploracji indywidualnych pragnień, generującej jeszcze bardziej innowacyjne, wyalienowane, wyobcowane formy dziwacznej i niekonwencjonalnej przyjemności. W skrócie, zamiast organizować dobra wspólne wokół tego, co dobre i łączyć je wokół komunalizacji pracy, dostajemy dywersyfikację pragnień pod auspicjami uwalniania ze skrywanych traum czy też perwersyjnych imaginariów, podczas gdy ich publiczny wizerunek wiąże się z wolnością i oporem wobec władzy. Równocześnie historia despotyzmu i autorytaryzmu pokazuje, że oddawanie się nadwyżkowej przyjemności i perwersji nie jest w żadnej mierze kontr-autorytarne; paradoksalnie, to sama władza jest głównym ośrodkiem powstrzymywania prawa, perwersji wobec swojego własnego porządku i rozkoszowania się nadwyżkową przyjemnością.

(…) Etyka stojąca za wieloma współczesnymi utopiami emancypacji przypomina mi zlumpenizowanych członków bohemy z 18 Brumaire’a Ludwika Bonaparte Karola Marksa. Z tą różnicą, że krytyka Marksa dotyczy nędznych wyrzutków z bohemy, niechętnych lub niezdolnych do dołączenia do proletariackiej walki. Dzisiaj, przeciwnie, w ideologii wyzwolenia z ucisku genderowego i kolonialnego, studiach posthumanistycznych, różnych dystopiach cybernetycznego okultyzmu i apologetyce nowej zwierzęcości – manifestujących się wprost w tak wielu projektach i instytucjach kulturowych – społeczna degradacja i upodobanie do pobłażania sobie przez lumpenbohemę są przedstawiane jako rewolta przeciwko władzy, tak jakby karnawał dobrowolnej dekadencji i perwersji oznaczał emancypację”.

K. Chukhrov, On Pleasure, the Common, and the Good, „Vorherbst Magazine”, 26.08.2019.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz