środa, 31 marca 2021

Containerization and waned dockers' struggle / Konteneryzacja i zduszona walka dokerów

Containerization and waned dockers' struggle

"Containers are the extension of the production line into transportation. Commodities leave the assembly line containerized, then go onto a ship, then onto a truck or lorry or train, aDd are transported to the selling point. From the factory to the door-todoor sale, the rigidity of the production line-the dream of every capitalist-is maintained, making the worker a slave to the machine-in this case, the container-and unable to control the process of loading and unloading. 
But the worker's ability to bring the assembly line to a standstill (a fundamental part of the workers' struggles in the 1960s) reappeared in the sphere of transportation. In Spain, 13,500 dockers were able to endanger the smooth and rapid circulation of commodities by the fliminsiest strike. Hence the acrimony and intransigence of the port bosses, as well as the whole of capital, eachtime trouble looms on.the docks or in other transportation sectors. 
The work of a docker essentially consisted of loading and unloading commodities from the ship to the port and from the port to the ship. This was carried out by a gang of workers and mechanics (related administrative work was shared between the workers and foreman). The gang was always made up of the same people and had considerable control over such work situations as work speeds. The gang not only wielded a high degree of power on the job it also engendered a strong sense of solidarity. The solidarity and support between members of the gang knew no hierarchical gradations. This generated a collective expertise that was passed on from generation to generation. In this way, the organization of work remained in the hands of the dockers themselves, who created directly democratic organizational forms that went beyond those organizations primarily concerned with the sale of labor power. 
But the introduction of containers has changed the wage-tonnage relationship to a wage-container relationship. Wages therefore are no longer determined by the tonnage moved. The bosses try to hide this fact through legislation and by introducing more technology. They know that their idea of wage/productivity is substantially different from the dockers'. The worldwide tendency in the majority of ports is to eliminate the wage-tonnage pay structure and to substitute it with a guaranteed wage, making dockers more and more like other industrial workers."
Workers of the world tonight: international dockers struggles of the 1980s, https://libcom.org/library/workers-world-tonight-international-dockers-struggles-1980s


Konteneryzacja i zduszona walka dokerów

"Kontenery stanowią przedłużenie taśmy produkcyjnej w sektorze dostaw. Towary opuszczają linię produkcyjną skonteneryzowane, następnie trafiają na statek, potem do ciężarówki, furgonetki czy pociągu, i są przewożone do punktu sprzedaży. Od fabryki do sprzedaży pod same drzwi, sztywność linii produkcyjnej - to marzenie każdego kapitalisty jest zrealizowane, czyniąc z pracownika niewolnika maszyny - w tym wypadku, kontenera - niezdolnego do kontrolowania procesu ładunku i rozładunku. 
Ale robotnicza zdolność do zatrzymania linii produkcyjnej (fundamentalna składowa walk pracowniczych w latach 60.) odżyła w sferze transportowej. W Hiszpanii 13500 dokerów potrafiło zagrozić gładkiej i sprawnej cyrkulacji towarów poprzez najlżejszy strajk. Stąd zaciekłość i nieustępliwość szefów portów, a także całego świata kapitału, za każdym razem, gdy kłopoty zagrażają dokom lub innym sektorom transportowym. 
Praca dokera zasadniczo składa się z ładunku i rozładunku towarów ze statku do portu i z portu do statku. Zajmowały się tym gangi pracowników i mechaników (towarzysząca temu praca administracyjna była dzielona między pracowników a brygadzistę). Gang zawsze składał się z tych samych ludzi i miał znaczną kontrolę nad takimi kwestiami pracowniczymi jak tempo pracy. Gang nie tylko sprawował dużą władzę w pracy, ale także wywoływał silne poczucie solidarności. Solidarność i wsparcie między członkami gangu nie znały hierarchicznych stopni. Dzięki temu powstawała wspólna wiedza, która była przekazywana z pokolenia na pokolenie. W ten sposób organizacja pracy pozostawała w rękach samych dokerów, którzy tworzyli bezpośrednio demokratyczne formy organizacyjne, wykraczające poza te organizacje, które zajmują się przede wszystkim sprzedażą siły roboczej. 
Jednak wprowadzenie kontenerów zmieniło stosunek płac do tonażu na stosunek płac do kontenerów. W związku z tym płace nie są już określane na podstawie przeładowanego tonażu. Szefowie starają się ukryć ten fakt poprzez ustawodawstwo i wprowadzenie większej ilości technologii. Wiedzą, że ich koncepcja płacy/ produktywności znacznie różni się od koncepcji dokerów. Światowa tendencja w większości portów polega na eliminowaniu struktury płacowo-tonażowej i zastępowaniu jej płacą gwarantowaną, upodabniając dokerów do innych pracowników przemysłowych ”.
Workers of the world tonight: international dockers struggles of the 1980s, https://libcom.org/library/workers-world-tonight-international-dockers-struggles-1980s

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz